dimarts, 24 de març de 2009

Trastos i més trastos

La majoria de les orquestres fa servir material de la seva propietat. De vegades es veuen orquestres que lloguen l'equip de so i il·luminació, però això encareix el seu caché i els fa menys competitius o flexibles a l'hora de negociar preus. Així, a la llarga acaben invertint en un equip propi i procuren amortitzar-lo poc a poc.

Aleshores, quan ja no tens una empresa de so i il·luminació professional que et faciliti el material i et munti l'escenari, on guardes el teu equip nou de trinca i com t'ho fas per transportar-lo? A més a més, no pots fer que els músics et muntin l'escenari. Per començar, segur que t'enviaran a pastar fang, i per acabar segurament aconseguiràs que algú s'esllomi. La feina de muntador és dura i no apta per a tothom. Allò que t'estalviïs en no contractar tercers t'ho hauràs de gastar en transport i els sous addicionals dels muntadors, més altres despeses derivades.

Una orquestra implica moure d'un lloc a l'altre una gran quantitat de material: els bafles i amplificadors de PA (Public Address, és a dir, els altaveus que s'adrecen al públic), el material d'il·luminació (que es compon d'una desena de focus de llum i del "pont" o l'estructura metàl·lica del fons de l'escenari del que pengen els focus, les cortines negres i les pancartes amb el nom de l'orquestra), els monitors (o altaveus de referència) per als músics, les tres tarimes (una pels saxos, una pel teclats i una per la bateria), la taula de mescla, cables i material elèctric i els amplis i instruments dels músics. Una bona pila de material, doncs.

En la meva orquestra, aquest material es transporta en un camió propietat de l'orquestra, un atrotinat Mercedes de 3.500 kg de càrrega de més de 20 anys. Un camió que va carregat fins dalt, que té les ballestes de l'eix posterior donades i que (no exagero) triga el doble en arribar al lloc del concert que qualsevol altre vehicle.

Si després de cada concert tot aquest material es carregués i descarregués al local de lloguer on assagem, acabaríem amb la paciència -i més probablement, la salut- dels muntadors, i després no tindríem espai per assajar al local. De manera que el camió queda carregat permanentment i aparcat en un pàrking de camions vigilat als afores de Barcelona. En aquesta època que estem, en què el camió restarà aparcat unes quantes setmanes, si vols alguna cosa del camió i no pots esperar que descarregui en el següent concert, t'has de buscar la vida i demanar les claus del camió, arribar-te fins a l'aparcament, barallar-te amb la càrrega fins trobar allò que busques i carregar-t'ho al teu cotxe.

1 comentari:

Jordi ha dit...

Carregar i descarregar! Sisif en el món de l'espectacle!
I el camió, que el teniu pintat amb tigres i lleons i paiasos? O és d'un blanc ple de pols? Jo vull veure aquest Mercedes! Me l'imagino carregat fins dalt com aquells camions pakistanesos a la Karakorum Highway...